Erik.Sjöblom wrote:Hmm...sprider sig inte ljus enligt ungefär samma princip som vattenvågor som slår mot en vågbrytare? Så att de sprids åt alla håll även bakom vågbrytaren? Menar att ljusstrålarna som tangerar objekten borde böjas lätt innåt och belysa området även bakom objektet...
Helt osäker på om detta stämmer enligt fysikens lagar, men det känns rätt...

Jag tror att det du skriver stämmer till viss del. Dock så råkar vattenvågor oftast vara aningens större än ljusvågor vilket gör det ganska svårt att se. Diffraktion är nog det du lurar efter. Tyvärr så tror jag inte riktigt att spelvärlden är redo för det ännu.

Sen så har jag för mig att ljus böjs av gravition också. Men orka göra en planetsimulator med flera ljusår mellan solarna. ^^
Effekten du tänker på kanske är när man håller ett föremål framför en ljuskälla. T ex när man håller en hand framför en stark lampa. Då kan man se att ytterkanten av handen är upplyst. Antar att det beror på att ljuset fortplantar sig genom huden en viss bit och att där det är tunt lyser den igenom. Att koda nåt sånt känns dock ofantligt jobbigt och datorkraftskrävande, så jag överlämnar den uppgiften till David. ;P Om man inte fuskar lite. Men det gör man ju aldrig.

Annars ger större ljus, de som Mattias nämde, en fluffig kant. Fast då böjs ju egentligen inget ljus, vilket inte är lika spännande. Dock mer genomförbart. ^^