Fråga en "Trea"

Behöver ni någon som hjälper till i ert projekt? Är ni ett företag som söker folk? Skriv här!

Fråga en "Trea"

Postby AnDreaS.GLaaD on Tue Dec 01, 2009 7:20 am

Tänkte, det börjar bli dags för tvåorna att ge sig ut i branschen nu. Det kunde kanske va bra att slänga upp en sån här tråd om det är något ni funderar på. Efter ett år så har jag koll på lite i alla fall. Jag kan svara på en del och förhoppningsvis kan mina gamla kära klasskamrater svara på resten.

Så, något ni undrar över? Hur mycket kaffe går åt på en dag? Varför ska man bli polare med HR avdelningen? Hur är det att jobba i Regnland?

Hit me!
AnDreaS.GLaaD
Stupid^3

Re: Fråga en "Trea"

Postby Erik Larsson on Wed Dec 02, 2009 10:27 am

Frågan lyder: hur många bultar finns det i ölandsbron?

skämt-å-sido.
tänkte lite på saker om England också.
- hur ser läget ut i regnland när det gäller praktik?
- hur aktiva är företaget i att hjälpa en hitta bostad?
- hur mycket förväntar sig företagen att man kan när man kommer in som praktikant?
Image
0096 2251 2110 8105
Erik Larsson
UV-Gimp

Nick: TisTaTos

Postby AnDreaS.GLaaD on Wed Dec 02, 2009 8:34 pm

Praktik är från företag till företag. Vi tar bara in praktikanter från det lokala universitetet och knappt ens det. Men det finns företag som tar in folk. Och ska man se det så, är england det spelföretagstätaste (säg det 10 gånger snabbt när du är full) landet i europa. Så det borde finnas praktikplatser att få tag på.

Efter en snabb sökning hittade jag detta:
http://www.lionhead.com/Students.aspx
http://www.blitzgamesstudios.com/careers/placement/

O andra sidan söks det en hel del efter juniorer på alla möjliga företag så satsa på något sånt. Det var en sån position jag kom in på.'

Igen, varierar nog väldigt mycket. Men för mig gick det till så här:

Blev hitflugen. En privatchaffis väntade på mig på heatrow. Han körde mig till ett hotel 50 meter från företaget. Första dagen på jobbet satt jag i möte med en adminanställd som gick igenom hur det skulle gå till. Dag tre körde han runt mig på visningar av lägenheter vi hittade i annonser första dagen. Hittade ingen bra då. Dag fem var vi på nästa visningsmaraton. Då hittade jag en nice. Bestämmde mig direkt att jag ville ha den. Nästa vecka körde HR bossen mig till hyresbyrån och hjälpte mig styra med alla kontrakt, betalade teckningsavgiften (fyra hyror, så nästan 12 tusen) och första hyran. Sen körde han tillbaka mig till jobbet.

När jag äntligen fick flytta in (En månad efter jag landat i landet, på grund av slarveri hos hyres nissarna) fick jag en halvdag ledigt, blev körd in till stadskärnan för att jag skulle kunna handla allt jag behövde i början.

Jag har hittils inte betalt tillbaka någonting av allt detta, och om jag jobbar här i över två år så skriver dem av det helt.

Dem förväntar sig att du kan det som finns i din reel. Mycket ligger i attityden. För mig så var en av dem avgörande faktorerna att jag ville lära mig. Eftersom vi använder in house mjukvara 80% av tiden så var jag tvungen att lära mig det i vilket fall.

Hoppas det hjälper.
AnDreaS.GLaaD
Stupid^3

Postby Arvid Wessman on Wed Feb 17, 2010 9:32 am

Fan Glaad! Man skulle kunna kalla dig en riktigt hot shot nu! Du borde skriva en bok! ;D
Arvid Wessman
UV-Gimp

Return to Jobb